امور فرهنگی کتابخانه های عمومی قوچان

اطلاع رسانی در زمینه ی امور فرهنگی کتابخانه های عمومی شهرستان قوچان . (خیابان تربیت-تربیت8- اداره کتابخانه های عمومی شهرستان قوچان)

امور فرهنگی کتابخانه های عمومی قوچان

اطلاع رسانی در زمینه ی امور فرهنگی کتابخانه های عمومی شهرستان قوچان . (خیابان تربیت-تربیت8- اداره کتابخانه های عمومی شهرستان قوچان)

تفاهم نامه میان اداره کتابخانه های عمومی شهرستان و کمیته امداد


تفاهم نامه ای میان کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان و اداره کتابخانه های عمومی با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی و توانمند سازی فکری و فرهنگی  نوجوانان، جوانان و خانواده های تحت پوشش آنان به شرح ذیل منعقد گردید:


اهداف کلی:

استفاده بهینه از منابع و امکانات کتابخانه ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی جهت توانمندی فکری و فرهنگی خانواده های تحت حمایت


تعهدات کمیته امداد امام خمینی(ره):

1. معرفی دانش آموزان و دانشجویان و خانواده های تحت حمایت کمیته امداد جهت عضویت در کتابخانه

2. برگزاری مسابقات کتابخوانی جهت خانواده های تحت حمایت کمیته امداد

معرفی طرح کتاب خوان ماه(خرداد وتیر)

نهاد کتابخانه های عمومی کشور در راستای اجرای منویات مقام معظّم رهبری(دام ظله العالی) در خصوص لزوم معرفی و در اختیار گذاشتن کتاب خوب و سالم برای پرورش فکری جامعه و نیز اقدام عملی در مسیر اجرای سیاست‌های سال 1395 نهاد (سال خواندن) از ابتدای سال هر ماه 4 عنوان کتاب از میان کتاب‌های منتشر شده در سال 94 و 95 در موضوعاتی همچون: سبک زندگی ایرانی اسلامی، کتاب‌های متناسب با مناسبت‌های ملی و مذهبی و همچنین عناوین جذاب در حوزه کودک و نوجوان، در موضوعات و مناسبت‌های مختلف انتخاب و معرفی می‌شوند تا ضمن ارتقای میزان نرخ مطالعه مفید، برخی معضلات فرهنگ و اجتماعی نیز در سایه‌ آگاهی‌رسانی کتاب‌ها مرتفع شود.گفتنی است معرفی و تبلیغ این کتاب‌ها از راه‌های مختلف همچون طرح در نشست‌های کتاب‌خوان،‌کتاب‌خوان مجازی،‌ طرح‌های گرافیکی در فضای مجازی،‌ جلسات نقد و بررسی و... در سراسر کشور انجام می‌شود. هرچند در هر ماه 4 کتاب معرفی می‌شود،‌ اما تبلیغ و ترویج این کتاب‌ها تا پایان سال ادامه دارد و مجموعاً در طول سال جاری به لطف خدا 50 کتاب تبلیغ و ترویج خواهد شد.

 معرفی کتاب‌های خردادماه

 «اعترافات غلامان» نوشته حمیدرضا شاه‌آبادی/ انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان / 120 صفحه

این کتاب داستان دوران ولایتعهدی امام رضا(ع) و اعترافات سی غلام ‌سیاه مأمون در مرو است. غلامان آنچه را که در سال‌های ولایتعهدی امام رضا(ع) بر آنها گذشته، بازگو می‌کنند و خواستار قضاوت خوانندگان مبنی بر این که آیا برای غلامان هم روز جزایی هست یا نه؟ الماس، از این غلامان به همراه رجاء، ابن ابی‌ضحاک مأموریت می‌یابند که به مدینه بروند و علی بن موسی(ع) را برای پذیرش ولیعهدی که در حقیقت تله‌ای برای به شهادت رسانیدن ایشان بود، به مرو بیاورند. آنها غلامانی بودند که فقط اطاعت می‌کردند. علی‌بن موسی(ع) بعد از پذیرش دعوت مأمون، سر قبر جدشان رسول اکرم(ص) می‌روند‌ و بعد با غلامان راهی مرو می‌شوند، در حالی که آگاهی داشتند که این آخرین وداع ایشان با جدشان است، زیرا می‌دانستند که در غربت به شهادت خواهند رسید.

«سوزان سرد» نوشته جواد افهمی / انتشارات سوره‌مهر / 467 صفحه

«سوران سرد» قصه جنگ است، اما بیش و پیش از آن که به جنگ عراق با ایران بپردازد، تصویر دو جنگ دیگر را پیش روی مخاطب می‌گشاید؛ جنگ انسان با طبیعت و جنگ انسان با تمناهای نفس. افهمی در این رمان، چنان سرما و زمستان کُشنده منطقه سوران را با استادی ترسیم می کند که مخاطب این سرما را تا مغز استخوان خود احساس می‌کند. از سوی دیگر هم به ترس‌ها و تردیدهای آدمیانی می‌پردازد که در برابر خواهش نفس و تعلقات دنیوی قرار گرفته‌اند.

با این همه، رمان «سوران سرد» در ستایش ایمان و اراده است؛ ایمان و اراده سربازان و نظامیانی که در برابر این طبیعت بی‌رحم و خشن سر خم نمی‌کنند و به نفسانیات خود لگام می‌زنند. افهمی اما همه اینها را بدون افتادن به دام شعار و کلی‌گویی روایت کرده است؛ چراکه با پرداختی بسیار دقیق و جزئی‌نگر، نقشه سوران را در ذهن مخاطب ترسیم می‌کند و بعد به کناری می‌ایستد تا خواننده خود به قضاوت در باب این نبرد نفسگیر بین خیر و شر بنشیند. به تعبیر دیگر، ماجراهایی که در داستان «سوران سرد» اتفاق می‏‌افتد، بکر و دارای سوژه‌ای تازه است. نگاه نویسنده جانبدارانه نیست و همین رویکرد همدلی و همدردی خواننده را نیز برمی‌انگیزد

 «مرگ از من فرار می‌کند» نوشته فرهاد خضری / انتشارات روایت فتح /  296 صفحه

«مرگ از من فرار می کند» داستان‌هایی شنیدنی از عارف بی‌نظیر جبهه‌هاست. داستان‌هایی از روزهایی که «مصطفی چمران» در آمریکا درس می‌خواند، از روزهایی که در لبنان می‌جنگید، از روزهایی که در دهلاویه و سوسنگرد مسئول عملیات چریکی شده بود.

نامه‌های خواندنی مصطفی به خدا، داستان زندگی عاشقانه‌ی او با همسرش، روایت شجاعت‌ها و کرامات مصطفی از زبان همسر او، همرزمان و دوستانش در این کتاب آمده است.

سیر دلتنگی‌های چمران در آمریکا و فعالیت‌های اثر بخش او در کنار امام موسی صدر و دلگرمی‌های او در جبهه‌های جنوب، عاشقانه‌های او با خدا و شخصیت علمی او چنان در کنار هم زیبا نشسته است که از شخصیت او، شخصیتی ناب و کم‌نظیر ساخته است.

این کتاب دربردارنده‌ی دو سفر است: سفر اول زندگی چمران را در آمریکا و لبنان به تصویر کشیده است و سفر دوم داستان رزم چمران در جبهه‌های ایران است. این کتاب مجموعه‌ای از خاطرات و توصیفات اطرافیان چمران از اوست.

 

«انتظار عامیانه، عالمانه، عارفانه» نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان / انتشارات بیان معنوی/ 420 صفحه

کتاب‌های ارزشمند و فراوانی در باب مهدویت و انتظار نگاشته شده است، اما تجزیه و تحلیل سازنده‌ترین مفهوم در زمینه مهدویت، که همان انتظار فرج است کمتر مورد گفتگوی عالمانه قرار گرفته است.

نویسنده در این کتاب با توجه توامان به مفهوم انتظار در شبکه‌ی معارف دینی و مباحث انسان شناسانه، مباحثی استدلالی و کاربردی بر پایه ی معارف اهل بیت(ع) ارائه داده است.در عصری که توجه به مفهوم کلیدی انتظار بیش از هر زمانی فراگیر شده و علاقه‌مندی قشر دانشجو برای گفتگوی عالمانه از معارف مهدوی مشهود است، کتاب حاضر که بخش مهمی از معارف و مفاهیم عمیق انتظار به زبانی شیوا و در عین تحلیلی بیان کرده است، می‌تواند به عنوان یک متن درسی برای دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

«رفتم بالا انار بود» سروده ناصر کشاورز / نشر چکه / 24 صفحه

شعر به کودکان کمک می‌کند که دنیای ناشناخته را کشف کنند. شعر به کودکان امکان می‌دهد که تخیل خود را در فضای بی ‌کران رها کنند. شعر به کودکان توانایی ساختن دنیا های تازه را می‌دهد.

این مجموعه از شعرهای ناصر کشاورز، شاعر صمیمی کودکان ایران، سرشار از بازیگوشی کودکانه است.این شعرها هم به کودکان لذت می‌دهد و هم ذهن آنان را به دنیاهای نو باز می‌کند.

 


معرفی کتابهای تیرماه

«کلت 45» نوشته حسام‌الدین مطهری/ انتشارات آرما/ 559 صفحه

 این اثر داستان خانواده‌ای را در دهه 1350 دنبال می‌کند که وارد فعالیت‌های سیاسی می‌شوند. این اتفاق روند زندگی آنها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. فعالیت‌های سیاسی این خانواده به سازمان منافقین (مجاهدین خلق) گره می‌خورد و حوادث تا سال 1360 ادامه می‌یابد.

مخاطب در این کتاب با محوریت و فعالیت سازمان منافقین در سال‌های قبل و بعد از انقلاب آشنا می‌شود. داستان دو شخصیت اصلی دارد، اما ماجراهای رمان، زندگی خانواده‌ای چهار نفری را دنبال می‌کند.

کُلت 45 اسلحه مورد استفاده نیروهای ساواک و سازمان منافقین و نمادی از قدرت است که روزی در دست تمامی این افراد جای داشت.

«هفت روایت خصوصی» نوشته حبیبه جعفریان/ انتشارات سپیده باوران/ 176 صفحه

حبیبه جعفریان، در این کتاب به روایت زندگی امام موسی صدر آنگونه که نزدیکان و خویشان ایشان نقل کرده‌اند، پرداخته است. این کتاب شامل نه بخش است: مقدمه؛ روایت بعد: ملیحه (کوچک‌ترین فرزند امام)؛ روایت۱: پری خانم (همسر امام)؛ روایت ۲: صدری (صدرالدین صدر، فرزند ارشد امام)؛ روایت ۳: حورا (دختر ارشد امام)؛ روایت ۴: علی صدر (برادر امام)؛ روایت ۵: خواهر‌ها (طاهره، فاطمه، ربابه و زهرا صدر)؛ روایت ۶: خواهر هشتم (فاطمه صدرعاملی، خواهرزاده امام)؛ روایت ۷: ‌‌ام غیاث (دوست خانوادگی).
در بخشی از مقدمه کتاب که با استفاده از گفت‌وگویی با آیت‌الله موسوی اردبیلی تنظیم شده است، می‌خوانیم: «آدمی مثل آقاموسی را خدا گاهی علاقه‌اش می‌کشد خلق کند: آدمی که هم خوب می‌فهمد، هم خوب بیان می‌کند، هم منطق قوی دارد. بیان او سحر داشت. آدم‌ها را آرام می‌کرد. حتی دشمن‌هایش هم تأثیر می‌گرفتند. قیافه‌اش خوب بود. اندامش خوب بود. همه‌اش جاذبه بود. دافعه به نظر من هیچ رقمی نداشت. تنها چیزی که بود آزاد بودنش بود، اگر بشود این را به حساب دافعه گذاشت... همیشه فکرهای نو داشت و دنبالشان می‌کرد. عکسی از او نشان داده بودند به آیت الله خویی که «ببین، این شاگرد نورچشمی‌ات با زن‌های بی‌حجاب نشست و برخاست دارد.» حالا آن‌جا لبنان بود و آن هم یک سخنرانی بود برای دانشجو‌ها و جوان‌ها. درباره مذهب بود اصلاً، در راه مذهب. ولی آدم‌ها بعضی وقت‌ها جلو‌تر از دماغشان را نمی‌توانند ببینند...»

 «بچه‌های کشتی رافائل» نوشته محمدرضا مرزوقی/ انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

کشتی رافائل، بزرگ‌ترین کشتی تفریحی بوده که تا آن زمان، وارد آب‌‌های خلیج فارس می‌‌شود و توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند. این کشتی تفریحی که در اندازه و گنجایش تقریبا نزدیک به تایتانیک بوده با این تفاوت که امکاناتی بسیار بیشتر و به روزتر از تایتانیک داشته وقتی وارد خلیج فارس می‌شود که هنوز هیچکدام از کشورهای منطقه کشتی‌ای به بزرگی و با امکانات رافائل به خود ندیده بود.
مرزوقی با دستمایه قرار دادن داستان ورود این کشتی به بوشهر و سرگذشت غم انگیزش نه تنها نقبی به سال­‌های جنگ زده بلکه تلاش داشته کودکی خود و هم نسلانش را بار دیگر و با نگاهی امروزی مرور کند. گذشته‌ای که با جنگ عجین شده. جنگی که در کنار سختی‌هایش، شادی‌های ماجراجویانه و کودکانه‌‌ای دارد که باعث می‌شود نگاه راوی به آن نه تنها تلخ و گزنده نباشد بلکه با کمی مطایبه، لحظات حمله هوایی را به لحظاتی سرگرم کننده و خنده دار تبدیل کرده است.

«نامه‌های بلوغ» نوشته علی صفائی‌حائری/ انتشارات لیله‌القدر/ 264 صفحه

نامه‌های بلوغ گرچه پنج نامه و وصیت استاد علی صفائی‌حائری به فرزندان خویش در هنگام بلوغ است و مخاطب آنها هستند، ولی با توجه به این که دوران بلوغ دوران بحران روحی و دوره تعقل و سنجش و انتخاب در آدمی است و از آنجا که این انتخاب نیاز به بینش و آگاهی و معیاری برای انتخاب دارد تا بتواند در این بازار مکاره و در این دنیای متلاطم دچار بحران عمل و شتابزدگی در عمل نگردد و با توجه به بینات و کتاب و میزان و تکیه بر خدای قدیر و حکیم و رحیم در این بیغوله، سالک باشد تا به رضا و رضوان حق دست یازد؛ لذا وصیت‌نامه‌ای است به همه فرزندان ایران که می‌خواهند در این دنیای پر پیچ و خم، گرفتار بحران و تردد و تحیر و سردرگمی نگردند. 

بخشودگی جرائم در ماه مبارک رمضان

Image result for ‫بخشودگی جرایم‬‎


قابل توجه کلیه اعضای محترم کتابخانه های عمومی شهرستان

در ماه مبارک رمضان کلیه عزیزانی که اقدام به برگشت کتب تأخیری خود نمایند مبلغ جریمه دیرکرد آنان بخشیده خواهد شد. این بخشودگی از ابتدای ماه مبارک تا روز آخر ماه مبارک در نظر گرفته شده و قابل تمدید نخواهدبود.


چهار نشست کتابخانه ای در خردادماه برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان قوچان، چهار نشست کتابخوان کتابخانه ای خردادماه در سطح کتابخانه های عمومی شهرستان برگزار گردید. این نشست ها که برای گروه های سنی کودک ، نوجوان و زنان خانه دار برگزار  شدند:



در کتابخانه عمومی آیت الله آقانجفی قوچانی(ره) و با حضور اعضای کودک کتب ذیل معرفی گردیدند:


1. اون چیه که سفیده/مصطفی رحماندوست/نشر آبرنگ

2. شیمو با فکر تازه ماسک و لباس می سازه/ناصر کشاورز/نشر پنجره

3. کرم کوچولو/پروین خردمند/نسل نواندیش
4. بازی و باغ سیب/مجبد محبوبی/نشر جمال
5. بادبادک کجا می ری/میرا لوبه/ نشر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
6. شالاپ شولوپ شست و شو وقت حمومه شیمو/ مهری ماهوتی/ نشر پنجره
در کتابخانه عمومی بنت الهدی صدر و با حضور اعضای کودک و نوجوان کتب ذیل معرفی گردیدند:
1. علی بن موسی الرضا(ع)/زهرا یعقوبی و فاطمه بختیاری/نشر براق
2. حضرت علی بنموسی الرضا(ع)/ مهدی وحیدی/ نشر براق
3. قصه هایی برای 9ساله ها/ به قلم جمعی از نویسندگان/ نشر قدیانی
4. پاره ای از بهشت/ سروده عباسعلی سپاهی یونسی/ انصار
5. مجموعه قصه ما متل شد/محمد میرکیانی/شرکت به نشر
6. ستاره های آسمان نماز/ مرضیه غفار/ شرکت تعاونی کارآفرینان
7. عطر گل های خورشید(1)/ مرضیه غفار/"
8. عطر گل های خورشید(2)/"
9. گلبرگ شکوفه ها/موسسه تنظیم و نشر آثار امام
10. پنیر داداش ماسته حرف می می نی راسته/ ناصر کشاورز/نشر افق
11. آقای مهربون/نرجس رحیمی نژاد/ موسسه فرهنگی قدر ولایت
12. بخشش/ هیئت تحریریه نشر براق
13. روزی که مانیا دکتر شد/عذرا جوزدانی /نشر چکه
14. سگ اصحاب کهف/ طاهره نیازمند/نشر براق
15. عطر گل های خورشید(3)
16. آخرین امید(حضرت مهدی(ع))/ مهدی وحیدی/ جامعه القرآن
17. یارهای کودکی/نورا حق پرست/ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
18. رازهای روزهای بهاری/امیرحسین زمانپور/ شرکت تعاونی فرهنگ و هنر
در کتابخانه عمومی امام خمینی(ره) و با حضور بانوان خانه دار کتب ذیل معرفی گردیدند:
1. من زنده ام/ معصومه آباد/نشر بروج
2. بادبادک باز/ خالد حسینی /نشر مروارید
3. اسرار آفرینش اهل بیت/ عباس استاد آقایی/ نشر حاذق
4. محمد مثل گل بود/ غلامرضا حیدری/ بوستان فدک

در کتابخانه عمومی امامت باجگیران و با حضور بانوان خانه دار کتب ذیل معرفی گردیدند:
1. استرس و روشهای مقابله با آن/وراپیجر/ دفتر نشر فرهنگ و معارف
2. قصه های خوب برای بچه های خوب/ مهدی آذری یزدی/ نشر امیرکبیر
3. آدم از بهشت تا بهشت/ محمدرضا خوشدل/ نشر حریر
4. دالان بهشت/نازی صفوی / نشر ققنوس
5. خلوت شبهای تنهایی/ فهیمه رحیمی/نشر پگاه
6. کوه شیشه ای/ مریم کعفری/ نشر شادان
7. افسانه/ اعظم فرخزاد/ نشر پگاه
8. غزل/ جمشید طاهری/نشر علم


نخستین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهر قوچان برگزار گردید.

نخستین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهر قوچان با حضور امام جمعه محترم و اعضای محترم انجمن روز چهارشنبه 95/3/26 ساعت 9 صبح در محل فرمانداری برگزار گردید. این جلسه با سه دستور کار بیشتر به بحث کتابخانه تربیت و چگونگی حل مشکلات آن پرداخت.و در پایان جلسه مصوباتی اخذ گردید که انشالله با همکاری دستگاههای مرتبط به زودی شاهد افتاح و بهره برداری از این پروژه یازده ساله باشیم.