امور فرهنگی کتابخانه های عمومی قوچان

اطلاع رسانی در زمینه ی امور فرهنگی کتابخانه های عمومی شهرستان قوچان . (خیابان تربیت-تربیت8- اداره کتابخانه های عمومی شهرستان قوچان)

امور فرهنگی کتابخانه های عمومی قوچان

اطلاع رسانی در زمینه ی امور فرهنگی کتابخانه های عمومی شهرستان قوچان . (خیابان تربیت-تربیت8- اداره کتابخانه های عمومی شهرستان قوچان)

نامگذاری یک کتابخانه در شهرستان قوچان به نام مرحوم آیت الله عطاردی قوچانی(ره)

  • پس از تصویب نام آیت الله عطاردی قوچانی (ره) برای کتابخانه در حال تأسیس تربیت در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان، این نام به همراه دو نام پیشنهادی دیگر جهت تصویب به  شورای نامگذاری اداره کل کتابخانه های عمومی استان ارجاع داده شد که در تاریخ 94/4/13 نام آیت الله عُطارِدی قوچانی(ره) تأیید گردید. لازم به ذکر است این کتابخانه که در مرحله واگذاری می باشد پس از واگذاری و تجهیز افتتاح خواهد گردید.



معرفی اجمالی آیت الله عطاردی: 


مرحوم علامه حاج شیخ عزیزالله عُطاردی در پنجم آذرماه 1307ش، در روستای بِگلر از توابع شهرستان قوچان به دنیا آمد. وی در سال 1325ش وارد حوزه علمیه قوچان شد و دو سال بعد به حوزه علمیه مشهد آمد. اشتیاق ویژه استاد عُطاردی به تحقیق و پژوهش باعث شد تا در آذرماه 1331ش مشهد را جهت ادامه تحصیل به مقصد تهران ترک کند و در آنجا به تصحیح متون و همکاری با ناشران و محقّقان بپردازد که حاصل آن انتشار نخستین اثرش با موضوع استخراج غلطنامه فروع کافی در سال 1334ش بود.

عُطاردی در سال 1342ش به نجف اشرف رفت و در آن سامان با علّامه امینی آشنا شد. وی پس از آن به کشورهای هند، پاکستان، افغانستان، یمن، مصر، سوریه، لبنان، انگلستان، فرانسه، بلژیک، آلمان، ترکیه، روسیه، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان سفر نموده و در طول 24 سال ره‌آوردهای علمی و فرهنگی فراوانی را به ارمغان آورد.

خصایص اخلاقی و علمی استاد عُطاردی را می‌توان در چند محور خلاصه کرد: 1.سختکوشی؛ 2. استفاده از فرصت‌ها؛ 3. سفرهای فراوان و آشنایی با شخصیت‌های علمی و کتاب‌خانه‌های معتبر جهان؛ 4. مطالعات میدانی؛ 5. استقلال و خوداتّکایی.

این مجموعه امتیازها، از وی شخصیتی مفید، مؤثر و با کارنامه‌ درخشان علمی ساخته است. ثمره حدود 70 سال تلاش علمی استاد، تحقیق و تألیف 70 عنوان کتاب در یکصد و شصت مجلد، پیرامون حدیث، نهج‌البلاغه، تاریخ، جغرافیا، ادبیات، فهرست‌نگاری، سفرنامه و ترجمه متون کهن عربی است. از نظر محتوای علمی نیز، آثار استاد علیرغم تنوع مطالب، در هفت حوزه کلی خلاصه می‌شود:

1ـ تألیف مسانید اهل بیت (علیهم‌السلام) و ترجمه‌ مسندها شامل 99 جلد (عربی وفارسی)

2ـ نهج‌البلاغه، تصحیح، تحقیق،‌ تألیف و ترجمه در 12 جلد (عربی وفارسی)

3ـ فرهنگ خراسان بزرگ: با بیش از یکصد جلد، که تاکنون 11 جلد آن چاپ شده است (فارسی)

4ـ بررسی کتاب تاج‌العروس و تدوین ضمائم آن در 9 جلد (عربی)

5ـ سایر تألیفات متنوع فارسی مجموعا 7 جلد

6ـ تصحیح، تحقیق و تنظیم متون تحقیقی در 10 جلد (فارسی وعربی)

7ـ ترجمه متون کهن عربی در 12 جلد (ترجمه فارسی)

تسلیت شهادت مولای متقیان امام علی(ع)


دل را ز شرار عشق سوزاند علی(ع)، یک عمر غریب شهر خود ماند علی(ع)
وقتی که شکافت فرق او در محراب، گفتند مگر نماز می خواند علی(ع)

شهادت مولای متقیان علی (ع) تسلیت باد